onsdag 7 mars 2012

Självkänsla

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Självkänsla
Redaktör: Emelie Jonsson



foto: umo.se
Har du en svag självkänsla? Då ska jag här ge några tips på att stärka det.
Vissa saker är tagna från Mia Törnblom och vissa tips har jag lärt mig av olika behandlare.

1. Varje kväll kan du skriva ner tre saker som varit bra med dig under dagen.
 Om du är en högpresterande person kan det lika gärna vara att du för en gång skull tog det lugnt och gjorde ingenting. Utgå från dig själv och ta med egenskaper som modig, generös, snäll, omtänksam. Många tror att de behöver vara modiga hela dagen för att kunna säga något bra om sig själva, men det räcker med en liten stund. Tänk så här: om du ställt till det i två minuter kan det kännas som en katastrof-dag, varför då inte göra två minuters bra saker till en kanondag?

2. Jämför dig inte med andra, jämför i stället med dig själv – bli gärna inspirerad av andra! Men känn dig aldrig sämre än någon annan för att de råkar kunna någonting lite bättre. Med god självkänsla slipper du känna dig sämre eller bättre som person än någon annan
3. Öva på att vara här och nu i stället för att leva i och älta det förgångna eller oroa dig för i morgon. Det enda vi kan påverka är nuet. Vi kan öva på och lära oss att njuta av livet här och nu. En del längtar bara efter fredag eller efter semestern – skit i det, gör vad du kan för att vara i nuet i stället.
4. Gör en lista där du skriver ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara saker som ärlighet, mod, humor, omtänksam och annat som du gillar hos andra människor. När du är klar med listan är det faktiskt så att alla egenskaper du ser där är sådana du själv skulle vilja ha eller inte tror att du har nu (men kanske faktiskt har). Börja försiktigt att föra in de här egenskaperna i ditt dagliga liv en efter en till du gjort allt på listan.

5. Fråga din omgivning vad de tycker om dig. Vad de tycker du har för bra egenskaper osv. Det
kommer stärka dig. Skriv ner vad personerna har sagt och sätt upp listan där du ser den varje dag.

6. Här är en av mina favoriter. Jag är bra - bok.
Börja med att köp en fin liten skrivbok som du sedan lägger på nattduksbordet eller där du vet att du kommer se den när du ska sova. Varje kväll innan du går och lägger dig skriver du följande:

* 3 saker du varit tacksam över under dagen t ex. tack för att jag fått lära känna en ny vän.* 3 saker som du är nöjd med dig över t ex. idag hjälpte jag en gammal dam som inte hittade i affären
* 3 saker som gjort dig glad, t ex. idag sa min kompis att jag hade ett fint armband
* 3 saker du vill be om hjälp med t ex. hjälp mig att klara av att skriva provet i skolan imorgon.
Att stärka sin självkänsla tar tid, det är ingenting som förändras över en natt. Men låt det ta tid, du kommer att tacka dig själv när du börjar sakta men säkert få grepp om din egna tro om dig själv.


foto: google.se



Inga kommentarer: