söndag 4 mars 2012

Boktips - jag finns, av Maja-Maria Henriksson

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: konsten att säga NEJ!
Redaktör: Yasmine Ejner Lind

Inom temat att våga säga nej, finns det mycket att tillgå inom musik/film/böcker. För något halvår sedan, innan en flytt, var vi i bytesboden på vår skräpstation för att lämna lite saker vi inte länge behövde. I utbyte finns det en del gamla porslinskoppar och en och annan lampa, men den största delen utgörs av gamla böcker. Helt sonika rev jag ned en bunt böcker, och i den högen hittade jag jag finns, av Maja-Maria Henriksson. Jag tänkte berätta om den här.


Detta är en självbiografisk berättelse om Johanna. Johanna är 14 år och borde göra saker som vanliga 14-åringar gör, men nu är så inte fallet. I skolan blir Johanna misshandlad av två pojkar, övergrepp rent sexuellt, fysiskt och känslomässigt. Kanske hade hon kunnat bryta sig fri. Kanske, om hon funnit stöd i vänner omkring henne. Men Johanna har inga vänner. Kanske, om hon levt i kärleksfulla hemmaförhållanden, med en mamma och pappa precis som alla andra. Men hemma blir hon inte trodd, Johanna bara hittar på. Och av sin mamma blir hon också misshandlad. Johanna fantiserar ibland om att ta sitt liv. Samtidigt känner hon att sådana som henne förtjänar inte att ta sig ut ur mörkret. Sådana som Johanna förtjänar ingen kärlek. Sådana som Johanna förtjänar inte ens att dö.

Boken grep tag om mig direkt. Jag grät Maja-Marias (Johannas) tårar, och smärtan värkte i bröstkorgen. Det är få gånger jag blivit så gripen av en bok, då jag vet hur det är, att med hela hjärtat genuint och fullständigt känna att man inte har ett värde... Men det som stannade längst efter att jag läst ut den var inte alla hennes år av fullkomlig nedbrytning. Det var då Johanna som befann sig på den nedersta botten av tårar och självförakt, ställde sig upp, som jag riktigt kände med hela mig hur jag blev ett med henne i läsande stund. Att visuellt se henne rycka tag i livet och skrika det magiska ordet nej på ett ställe man själv velat göra det då man på sitt eget sätt befann sig där... Det berör. Jag blev berörd. Och till sist grät jag av glädje.

En bok att rekommendera!

Här finns den på adlibris.se, kanske för att läsa och känna igen sig, eller till och med för att inhämta inspiration till att säga ordet nej till nuvarande nedgångar...

Värme och kärlek, Yasmine

Inga kommentarer: