onsdag 29 februari 2012

Tema: konsten att våga säga NEJ!

Skribent: Yasmine Ejner Lind
Tema: konsten att våga säga NEJ!
Redaktör: Yasmine Ejner Lind
Foto: Yasmine Ejner Lind, WORD

Föddes bejakande
Välkomnade gott som ont
Ondsinta röster, kvävande försiktighet, gripande rädsla
På marken vid gungställningen, i någon annans grepp, jag teg, jag vek mig
Jag sade aldrig nej


Gråtande, hulkande, inne på skoltoaletten
På marken, inte bokstavligt, men metaforiskt nedtryckt och stampad
Kvävande självförakt, gripande ilska, mot ingen annan än mig själv
Grus i håret, lera i ansiktet, marken är berörd och jag stannar där
Jag sade aldrig nej


Vassa tankar, vassa ord, det är jag som säger dem nu
Vasst
Men jag välkomnar det som en vän, det slutar med långärmade tröjor
Och ett trasigt inre
Vasst
Men det skär som djupast i själen
Kvävande ångest, gripande hat, mot ingen annan än mig själv
I spillror
Jag sade aldrig nej


Begynnande resa rakt in i lavan
Jag vet vad helvetet innebär
Jag vet hur hopp kan kvävas trots att man griper tag om det med all sin kraft
Ibland räcker det inte hela vägen
Ibland ger man upp
Ibland vinner mörket
Och jag sade inte nej


Besök på akuten, besök i dödens väntrum
På marken, alltid på marken, men jag reser mig upp
Borstar av mig gruset, helar allt trasigt det vassa format, med kärlek
Hjälpande händer, räddande i sista stund
Bejakande av lycka och frihet, allt som var dömt att misslyckas, det finns nu
Framför mig
Och till demonerna av mitt förflutna skriker jag från botten av mina lungor:
NEJ!

Detta tema handlar om konsten att säga nej. Det svåra, det förbjudna, det helande, det som tillslut innebär frihet. Orden ja kan passa i många sammanhang, men i ett passar det inte. När du blir tryckt mot marken av tankar, känslor, människor och ord, finns det bara ett ord att säga.
Hur säger man nej?
Hur lärde du dig att säga nej?
Berätta!
Foto: google.se

Skriv till shedo.blogg@gmail.com

Värme, kärlek och ett ja till livet! Men ett nej till mörkret vi ska lämna...

Inga kommentarer: