onsdag 27 oktober 2010

Personligheterna och hjärtan av guld

Skribent: Emelie Jonsson
 Tema: Förebilder
 Redaktör: Emelie Jonsson

I dagens samhälle känns det som att många som syns i media automatiskt blir förebilder för unga tjejer och killar. Men vad har dessa “förebilder” att ge egentligen? Många bloggare som skryter om skönhetsoperationer, många som visar hur viktigt det anses vara att ha det nyaste i klädesväg, och viktigt det är att ha mycket pengar och en snygg kropp. Ja, jag skulle kunna fortsätta hela dagen med att skriva upp exempel på hur många av dagens “förebilder” tänker.
Nu ska inte jag dra alla över en kam, men när man blickar ut över media idag så är det ju allt det där som det handlar om och då tror andra utanför dessa media - väggar att det är så man ska vara, att man blir sedd bara för att man har en snygg kropp, det nyaste i klädesväg och så vidare.

Det är inte så jag vill att synen på förebilder ska vara. En förebild ska vara någon som har någonting bra att säga, som kan stå för sig själv och någon man verkligen ser upp till. Någon som inte bara går efter utseende och vad man har i plånboken.

Nu är ju dessa mina tankar, ni kanske har andra tankar kring detta med förebilder. Men det är såhär jag funderar över saken.
Sen finns det ju förebilder inom olika kategorier. Det kan finnas förebilder inom musiken, inom film och teaterbranchen, det kan finnas förebilder inom författarkretsar och inom någon annan intresse och hobby verksamhet.


Jag har många olika förebilder och personer jag ser upp till. Både kända men också sådana som är okända för många. Min Mamma till exempel är en stor förebild för mig, likaså mina syskon, deras partners och min Mormor. Alla dessa har gjort någonting som får mig att vilja bli som de när jag blir äldre. Personligheten och hjärtan av guld.

foto: weheartit.com


Sen finns det förebilder inom musiken som t ex Lars Winnerbäck och Melissa Horn. Två artister jag verkligen beundrar över sin förmåga att beröra så enormt mycket med rätt ordval och meningar. Sådant som får en att tänka till och får i alla fall mig att beundra deras talang.
Det finns många att se upp till, men man kan aldrig bli någon annan än den man själv är. Men man kan plocka små guldkorn från varje människa och då utveckla sig mer och mer för att växa i sig själv och till slut bli den man är grundad till att vara. En person med ett liv att vara stolt över.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förebilder för mig är min vän helene, min vän jocke, min sjukgymnast Karin, min pappa, och mina patienter.