fredag 8 oktober 2010

Framtiden finns i mina händer

Skribent: Emelie Jonsson
Tema: Motivation i kampen
Redaktör: Linda Adolfsson
Jag håller min framtid i mina händer. Det är nu jag kan göra någonting. Inte då, inte sen, men NU. Jag har under min sjukdomsperiod haft svårt att se framtiden, att se något ljus alls inom de närmsta åren. Men jag försöker och jag vet faktiskt vad jag vill med min framtid. Det kanske är därför jag fortsätter att kämpa, för att förverkliga min dröm om framtiden.

När jag har kämpat mig ur min sjukdom ska jag komma tillbaka till högskolestudierna och studera till sjuksköterska. Jag har alltid velat jobba med människor. Jag har kommit fram till att det nog faktiskt är det yrket som skulle passa mig bäst.

Men min framtid handlar inte bara om skola och arbete. Nej, det allra viktigaste i mina framtidsdrömmar är att bilda familj. Att träffa en drömprins som delar mina drömmar om framtiden. Jag vill gifta mig och ha ett riktigt prinsessbröllop. Jag började redan som väldigt liten att kolla på bröllopsklänningar och drömma mig in i framtiden. Tänk att stå där, med min blivande man och visa våran kärlek till varandra och till våra nära. Jag drömmer om ett riktigt prinsessbröllop.

I min familj ska det också finnas barn med i bilden, såklart. Jag drömmer om tre barn, vilket jag tycker låter perfekt. Men skulle det bli fler så gör det mig ingenting. Skulle jag nu inte kunna få egna barn (för tyvärr vet man ju aldrig det innan) så är jag helt öppen för att adoptera. Därför att min framtidsdröm innehåller barn. Att skaffa en familj är för mig mycket viktigare än att ha ett välbetalt arbete, eller att slå igenom med en storslagen karriär. En familj som jag kan dela både glädje och sorg med.

Min framtid ligger just nu i mina händer och det är bara jag själv som kan se till att mina framtidsdrömmar slår igenom. Men för att klara det här måste jag kämpa mig fri ifrån allt som har med sjukdom att göra. Det ska jag, för det är faktiskt min framtid som står på spel.

Inga kommentarer: