onsdag 7 april 2010

Ångest

Redaktör och skribent: Josefine Eriksson

Inledande texturklipp ur Paul Moxnes bok "Vardagens ångest" som jag hoppas kan ge en liten känsla av vad ångest är.

"Varje människa har en källarvåning och en trappuppgång inom sig. Många behöver hjälp att gå ned och titta in bakom källartrappans mörker för att med egna ögon kunna se att det inte finns någon där. Eftersom busen bor inom oss kommer vi aldrig heller att få syn på honom om vi går dit där han finns. Han tål inte det ljus våra ögon behöver för att se utan försvinner som trollen i solljuset. Men om vi istället för att uppsöka honom skall försöka skydda oss mot honom, genom att stänga honom ute, behöver vi många lås – utan att detta egentligen hjälper.
När vi hör ett ljud som tyder på att något hemskt är på väg uppför trappan i vårt eget sinne så är det ljudet en ångestsignal. Vi blir snabbt rädda. Denna rädsla är i sig själv obehaglig, och vi försöker ögonblickligen skydda oss mot den.”

Min tanke med veckan är att ge ett par olika perspektiv på ångest. Ni kommer få ta del av Moxnes som ser ångest som något positivt och av andra källor som anser att ångest är sjukt. Vad anser du?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag anser att ångest är något dåligt med tanke på att man kan nästan gå hur långt som helst för att undvika den. Det gör i alla fall jag :/. Men väldigt intressant citat måste jag säga!

/Caroline