lördag 7 november 2009

Visst sjutton går det att förändra!

Skribent: Thérèse Nilsson
Tema: Shedos arbete för en human psykiatri
Redaktör: Amanda Duregård
Psykiatri: Mer än en mugg piller?

Thérèse Nilsson, vice ordförande i Shedo, skriver om föreningens första verksamhetsår:
Flera gånger har jag frågat mej vad som egentligen fick oss att starta en förening med syfte att jobba med och för personer med ätstörningar och självskadebeteende. Bara att driva en förening är ett krävande arbete – att dessutom fokusera på psykiatri med alla fördomar, stigmatan och sjukdomproblematiker som kommer på köpet gör inte saken enklare. Men när jag drabbas av mina tvivel, funderingarna om det verkligen är någon idé att ens försöka, så blickar jag bakåt över vårt första verksamhetsår och kan inte känna något annat än stolthet. För visst sjutton går det att förändra!

Vi blev tidigt kontaktade av Region Skåne och har sedan dess byggt upp ett gott samarbete med landstinget. SHEDO har plats i brukarrådet både på lokal och regional nivå (platsen är just nu vakant - maila styrelsen om du är intresserad av att fylla den!) och vi för samtal med beslutsfattarna till den nya avdelningen här i Lund som arbetar med självskadebeteende och emotionell instabil personlighetsstörning. Även i Stockholm finns SHEDO representerade i brukarrådet och vår önskan är att representeras i brukarråd på fler orter i landet. Brukarråden består av patienter, som kommer med åsikter om hur vården kan förbättras.

En viktig ideologisk fråga för SHEDO rör patienter med självskadebeteende och ätstörningar som vårdas på rättspsykiatriska enheter. Som ett led i detta arbete har SHEDO haft möte med psykiatrienheten på Socialstyrelsen där vi presenterade ett sjuttonsidigt dokument över vår syn på frågan. Vi har synts i media och det har gett resultat: rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall har meddelat att mediatrycket blivit för högt och ska flytta de självskadande kvinnorna från avdelningen med dömda brottslingar. I slutet av november kommer föreningen att representeras på ett expertmöte om vården av självskadare som hålls på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.

Det här är ett axplock av allt det föreningen sysslat med under det gångna året, med fokus på vårt politiska arbete. Vårt mål är självklart att vården för ”vår” patientgrupp ska vara individualiserad och human och i så hög grad som möjligt bedrivas på frivillig basis. Vi är övertygade om att det går att bedriva effektiv och långsiktig vård utan onödiga tvångsmetoder, ja kanske till och med fullständigt utan tvångsmetoder. Personligen önskar jag att psykiatrins beslutsfattare kunde komma till SHEDO på studiebesök, vara med på några av våra träffar och se hur väl det går att se en människas styrkor och framsteg, i stället för att fokusera på kilon, vikter, tvång och sår. En human psykiatri är en vård som ser patienten bakom symtomen. Vägen dit kan ibland kanske kännas lång, men då ber jag dej att göra precis det jag brukar göra; läs mitt inlägg en gång till och minns att vi bara arbetat ett ynka år. Tretton futtiga månader har SHEDO varit igång och jag är återigen säker på varför jag stretar vidare. Det är ju det här jag vill och brinner för. Det går att göra skillnad.

Foto: http://www.dreamstime.com, www.shedo.org

4 kommentarer:

Josefine sa...

Och det är svårt att bli annat än imponerad!

Den omedvetna är JAG!! sa...

Jag måste bara säga att ni som jobbar med SHEDO e guld värda. Ni gör verkligen allt ni kan för att förbättra vården och det tycker jag e jättebra!! Tack / Camilla Svensson

JSW sa...

Tusen tack för ert engagemang! Vet inte vad jag kan säga mer än att ni är fantastiska:)

Thérèse Eriksson sa...

Tack för era positiva och peppande kommentarer! De är viktiga för oss och gör det lättare (och inte minst roligare!) att jobba vidare :-)

/ Innie